Αποστολέας Θέμα: ΠΕΡΙ ΜΟΤΕΡ...  (Αναγνώστηκε 2719 φορές)

Αποσυνδεδεμένος serpentakias

  • Jr. Member
  • **
  • Μηνύματα: 57
ΠΕΡΙ ΜΟΤΕΡ...
« στις: Νοέμβριος 21, 2009, 02:58:03 μμ »
Ας ξεκινήσουμε από την στιγμή που αγοράζουμε το καινούριο μοτέρ.   Πάντα σε ένα καινούριο μοτέρ δεν παίρνω το ρίσκο να το δουλέψω
χωρίς πρώτα να το ελέγξω εσωτερικά για τυχόν ρινίσματα που μπορεί να έχουν μείνει απο την κατασκευαστική διαδικασία. Συνήθως δεν βρίσκω
κάτι αλλά όταν πρόκειται για μοτέρ των 300euro και πάνω καλό είναι να είμαστε προσεκτικοί!

Χρησιμοποιώ ένα μοντελιστικό πινελάκι, καθαρή βενζίνη και περνάω όλα τα μέρη του κινητήρα. Στην συνέχεια δένω το μοτέρ χρησιμοποιώντας
λαδάκι-συνήθως ένα after-run oil κάνει την δουλειά, για να λαδώσω συγκεκριμένα μέρη του κινητήρα:λίγες σταγόνες εσωτερικά στο χιτώνιο, μια
δυο σταγόνες στον στρόφαλο στο σημείο έδρασης της μπιέλας και στα ρουλεμάν. Αυτό το κάνουμε διότι με το καθάρισμα απομακρύναμε το λαδάκι
συντήρησης του κινητήρα και δεν θέλουμε την πρώτη φορά το μοτέρ να δουλέψει στεγνό.

Αφου δέσαμε το μοτέρ και σιγουρευτήκαμε ότι είναι καθαρό, περνάμε στην διαδικασία του στρωσίματος. Τα σύγχρονα αγωνιστικά μοτέρ είναι αρκετά
σφικτά και στα πρώτα ντεπόζιτα συνήθως μας ταλαιπωρεί η εκκίνηση τους. Αυτό γιατί το πιστόνι εφαρμόζει πολύ σφικτά στο χιτώνιο. Εγώ, στα πρώτα
2 ντεπόζιτα χρησιμοποιώ ένα πιστόλακι μαλλιών και θερμαίνω λίγο το μοτέρ πριν δοκιμάσω να το ξεκινήσω. Με αυτόν τον τρόπο το πιστόνι κινείται πιο
ελεύθερα μειώνοντας έτσι τις δυνάμεις που ασκούνται στην μπιέλα.

Τα πρώτα 2 ντεπόζιτα του στρωσίματος τα κάνω πάνω στην μίζα. Αυτό που απαιτεί το στρώσιμο είναι μια πλούσια ρύθμιση του κινητήρα σε καύσιμο ώστε
εσωτερικά να διαθέτει ικανή ποσότητα λαδιού κατά τη διαδικασία τριβής των μετάλλων. Δεν αρκεί μόνο αυτό όμως!!! Ταυτόχρονα με την πλούσια ρύθμιση του
μοτέρ θέλουμε και σωστή θερμοκρασία. Ποια είναι η σωστή θερμοκρασία? Ε, η θερμοκρασία λειτουργίας του μοτέρ κατά την διάρκεια ενός αγώνα! Αυτές οι δύο
απαιτήσεις συγκρούονται διότι μια πλούσια ρύθμιση δυσκολεύει το μοτέρ να ανεβάσει θερμοκρασία. Εκεί αναλαμβάνει πάλι το πιστολάκι....
Ξεκινούμε το μοτέρ με τις εργοστασιακές ρυθμίσεις στις βελόνες. Ίσως να χροιαστεί να ανοίξουμε μισή στροφή την κύρια βελόνα. Νιώθουμε το μοτέρ
να είναι πλούσιο από τον καπνό που βγάζει και από τη δυσκολία του να ανεβάσει στροφές. Δεν το παρακάνουμε όμως διότι μια πολύ πλόυσια ρύθμιση
μπορεί να κάνει το μοτέρ να σβήσει. Χρησιμοποιούμε το 1/4 του γκαζιού συχνά όχι όμως απότομα και δεν το αφήνουμε να κάψει όλο το ντεπόζιτο στο
ρελαντί. Τσεκάρουμε την θερμοκρασία. Αν η θερμοκρασία του μοτέρ μετά απο 2 περίπου λεπτά είναι χαμηλότερη των 70 κελσίου μπορούμε να "σφίξουμε"
λίγο την κύρια βελόνα (την θερμοκρασία την λαμβάνουμε με το ειδικό οργάνο μέτρησης). Οι αλλαγές που κάνουμε είναι της τάξης του 1/8 της στροφής κάθε
φορά. Αν η θερμοκρασία παραμένει χαμηλά, δηλαδή κάτω των 90 κελσίου χρησιμοποιούμε ταυτόχρονα και το πιστολάκι κατευθύνοντας τον αέρα στον
κορμό του μοτέρ. Προσοχή! δεν αφήνουμε το μοτέρ να σβήσει από καύσιμο. Λίγο πριν, σβήνουμε το μοτέρ, το αφήνουμε να κρυώσει (heat cycling)
και στην συνέχεια ζεσταίνοντας το πάλι με το πιστολάκι ξεκινάμε το δεύτερο ντεπόζιτο. 

Τα επόμενα ντεπόζιτα τα κάνω στην πίστα.
« Τελευταία τροποποίηση: Μάιος 08, 2017, 03:48:16 μμ από Tango-Echo »
Γιώργος Φίλος / George Philos

Αποσυνδεδεμένος serpentakias

  • Jr. Member
  • **
  • Μηνύματα: 57
ΠΕΡΙ ΜΟΤΕΡ...
« Απάντηση #1 στις: Νοέμβριος 21, 2009, 04:08:08 μμ »
Στην πίστα λοιπόν συνεχίζουμε την διαδικασία στρωσίματος. Ρυθμίζω το centax του μοτέρ (συμπλέκτης) σε μια απαλή ρύθμιση
έτσι ώστε το μοτέρ να μην ανεβάζει πολλές στροφές κατά την εκκίνηση. Το μοτέρ στο στρώσιμο δουλεύει πλούσια αρνούμενο να
ανεβάσει πολλές στροφές και με μια αγωνιστική ρύθμιση στο centax, το αυτοκίνητο δεν θα ξεκινάει με αποτελέσμα να φαγωθεί
γρήγορα το παπούτσι του centax και να ζορίσουμε το μοτέρ.

Στα πρώτα 2-3 ντεπόζιτα εφαρμόζω heat cycling. Επίσης χρησιμοποιώ μέχρι το 1/2 του γκαζιού απαλά και συντηρητικά. Ανάμεσα
σε κάθε ντεπόζιτο ρυθμίζω το μοτέρ όλο και πιο κοντά στην βέλτιστη ρύθμιση κάνοντας μικρές ρυθμίσεις της τάξης 1/8-1/4 στην κύρια
βελόνα. Δεν υπάρχει ανάγκη να ρυθμίσουμε την βελόνα των χαμηλών στροφών ακόμη. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα σταδιακά το μοτέρ
να ανεβάζει περισσότερες στροφές. Σε όλη την διαδικασία όμως παραμένουμε σε πλούσια ρύθμιση. Αυτό το καταλαβαίνουμε από τον
έντονο μπλε καπνό που βγαίνει από την εξάτμιση. Θεωρώ πως μετά από 5-6 ντεπόζιτα στην πίστα είναι μια καλή στιγμή να αρχίσω να ρυθμίζω
το μοτέρ για βέλτιστη απόδοση (προς την πλούσια μεριά) και να εφαρμόζω σταδιακά ολόκληρη την διαδρομή του γκαζιού. Να σημειώσω
ότι κατά την διάρκεια του στρωσίματος προσπαθώ να βρίσκομαι όσο πιο κοντά γίνεται στην σωστή θερμοκρασία λειτουργίας. Ποιά είναι αυτή?
Από 90 κελσίου εώς 110 κελσίου. Με αυτόν τον τρόπο το πιστόνι θα ταιριάξει απόλυτα με το χιτώνιο όταν φτάσει το μοτέρ στην θερμοκρασία
σωστής λειτουργίας. Μια χαμηλή θερμοκρασία δεν είναι πάντα καλή!!!   

Ολοκληρώνοντας την διαδικασία του στρωσίματος, περνάμε στην φάση της σωστής ρύθμισης του κινητήρα που είναι ένα άλλο κεφάλαιο...
« Τελευταία τροποποίηση: Μάιος 08, 2017, 03:48:31 μμ από Tango-Echo »
Γιώργος Φίλος / George Philos

Αποσυνδεδεμένος lagos

  • Newbie
  • *
  • Μηνύματα: 40
    • http://
ΠΕΡΙ ΜΟΤΕΡ...
« Απάντηση #2 στις: Νοέμβριος 21, 2009, 07:36:47 μμ »
Καλα ολα αυτα  Γιωργο αλλα πιστεψεμε ειναι το μονο πραγμα που βαργιεμαι να κανω. Χιλιες δυο διαδικασιες με προσοχη και υπομονη [βεβαια γιαυτο και ειμαστε μοντελιστες], συν το καθαρισμα απο τα λαδια, αρα μιλαμε για πολυ δουλεια στο σπιτι και στην πιστα βεβαια με λιγο παιχνιδι.
 Ενω αντιθετος τα ηλεκτρικα ανοιγουμε το κουτακι του μοτερ του οποιου η τιμη ειναι καμια 50 αρια εως 60 ευρω βαζουμε 3 μπριζακια και παμε πιστα και το λιωνουμε απο την αρχη χωρις στροσιμο!!! Αντε βαζουμε και λιγο λαδακι στα ρουλεμαν μετα απο 10 λιπο το πολυ!!
 Η διαφορα ειναι ποιο πολυ παιχνιδι με το ηλεκτρικο παρα δουλεια στα πιτς σε αντιθεση με τα θερμικα γιαυτο και το τονιζω σε εμενα μου αρεσουν τα ηλεκτρικα και δεν θελω να παρεξηγηθω απο τους φιλους θερμικους μοντελιστες.
 Παντος οπως και να εχει ειναι το ποιο ωραιο και δημιουργικο χομπι!
« Τελευταία τροποποίηση: Μάιος 08, 2017, 03:48:44 μμ από Tango-Echo »
Νικος Λαγος

Αποσυνδεδεμένος serpentakias

  • Jr. Member
  • **
  • Μηνύματα: 57
ΠΕΡΙ ΜΟΤΕΡ...
« Απάντηση #3 στις: Νοέμβριος 21, 2009, 10:45:30 μμ »
Νίκο έχεις εν-μέρη δίκιο σε αυτά που λες. Όντως στα ηλεκτρικά τα πράγματα είναι πιο απλά και εύκολα αλλά και
για αυτόν τον λόγο μου αρέσουν τα θερμικά  Eξάλλου όσο μου αρέσει να οδηγάω άλλο τόσο μου αρέσει να μαστορεύω.
Τα ηλεκτρικά μου αρέσουν γιατί είναι πιο ήρεμα και δεν σου δημιουργείται πονοκέφαλος απο τον ήχο αλλά από
την άλλη μου φαίνονται λίγο μονότονα. Δηλαδή, σε ένα ηλεκτρικό αγοράζεις ένα καλό μοτέρ, μερικές καλές
lipo και ασχολείσαι μόνο με το setup του αυτοκινήτου. Στο θερμικό, αγόρασε το καλύτερο μοτέρ, αν δεν γνωρίζεις
να το ρυθμίζεις ή να ρυθμίζεις συμπλέκτη κτλ δεν έχεις το παραμικρό πλεονέκτημα από την αγορά σου. Για μένα αυτό
είναι πρόκληση!!! Όπως και να έχει αυτά είναι γούστα! Να σου θυμίσω μόνο ότι πολλοί ηλεκτρικοί στην Αθήνα αλλά και
παγκοσμίως οδηγούν και θερμικά!!! Μήπως να το ξανασκεφτείς και να μας κάνεις την τιμή?   

Επόμενο κεφάλαιο: ρύθμιση κινητήρα!
« Τελευταία τροποποίηση: Μάιος 08, 2017, 03:48:59 μμ από Tango-Echo »
Γιώργος Φίλος / George Philos

Αποσυνδεδεμένος lagos

  • Newbie
  • *
  • Μηνύματα: 40
    • http://
ΠΕΡΙ ΜΟΤΕΡ...
« Απάντηση #4 στις: Νοέμβριος 22, 2009, 11:17:23 πμ »
Φιλε Γιωργο το μικροβιο του μοντελισμου εχει μπει απο πολλα χρονια πριν και σε μενα και σε ολους αυτους που ασχολουνται με το χομπι αυτο. 
 Μαλλον πρεπει να εχει διαφορετικη μορφη στους ηλεκτρικους απο οτι στους θερμικους απο οτι καταλαβαινω γιατι το δοκιμασα εχω παρει 2 φορες στην ζωη μου θερμικο και δεν μπορω να πω οτι δουλευω με τοση ευχαριστηση οση δουλευω στο ηλεκτρικο. Τριτη φορα δεν το δοκιμαζω!
 Ετσι κι αλλιως ειναι και οι δυο κατηγοριες το ιδιο περιπου γρηγορες, οποτε θα παραμεινω στα ηλεκτρικα που μου αρεσουν καλητερα.
« Τελευταία τροποποίηση: Μάιος 08, 2017, 03:49:16 μμ από Tango-Echo »
Νικος Λαγος

Αποσυνδεδεμένος Tango-Echo

  • Kapitän zur See
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 9417
  • Kapitän zur See
    • http://www.emioannina.gr/
ΠΕΡΙ ΜΟΤΕΡ...
« Απάντηση #5 στις: Νοέμβριος 22, 2009, 01:24:47 μμ »
Κατ'αρχήν πολύ καλό το άρθρο για τους θερμικούς κινητήρες    (γι'αυτό και έγινε και μόνιμο    )
Επίσης, οι απόψεις και των δυό σας για τα θερμικά και τα ηλεκτρικά είναι σωστότατες...όπως λέτε κι εσείς, είτε ασχοληθεί κάποιος με θερμικά είτε με ηλεκτρικά, θέλει μαστόρεμα, στήσιμο, μελέτη και πάνω απ'όλα μεράκι και όρεξη!!!
Όπως και νά'χει, είναι δημιουργικό, επικοδομητικό και άκρως ενδιαφέρον χόμπυ !!!
« Τελευταία τροποποίηση: Μάιος 08, 2017, 03:49:31 μμ από Tango-Echo »
Γιώργος Ρούμπος / George Roumbos / Йоргос Румбос / Georg Roumbos / Георге Роумбос

"Ich lasse mir doch mein Schiff nicht unter dem Arsch wegschiessen.  Feuererlaubnis !"