Αποστολέας Θέμα: ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΤΕΛΙΣΜΟΥ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΕΝΑ  (Αναγνώστηκε 3578 φορές)

Αποσυνδεδεμένος Charilaos

  • Μέλη της Ε.Μ.Ι.
  • Jr. Member
  • **
  • Μηνύματα: 88
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΤΕΛΙΣΜΟΥ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΕΝΑ
« στις: Ιούνιος 27, 2009, 01:45:54 πμ »
Ο ΜΟΝΤΕΛΙΣΜΟΣ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΕΝΑ - ΕΙΣAΓΩΓΗ
 Εδώ και πολλά χρόνια, μέσα από την επαφή με τον μοντελισμό και τους μοντελιστές, η μετριότητά μου πείστηκε πως μιλώντας και επιδεικνύοντας - υπερφίαλα και υπερβολικά, συνήθως - τη δουλειά μας εμείς οι παλαιότεροι, όχι μόνο δε βοηθάμε την προσέλευση νέων στο χώρο, άλλα αντίθετα απογοητεύουμε πολλούς νέους μοντελιστές και τους απομακρύνουμε. Το'χουμε ζήσει αυτό και 'μείς στην Ενωση, σχεδόν σε όλα τα τμήματα. Το'χουμε δει και στον ειδικό τύπο π.χ. όπου τα άρθρα του - με τις αψεγάδιαστες κατασκευες - αφορούσαν μόνο τους επαγγελματίες! Σαν να μην υπήρχαν οι νεοεισερχόμενοι και αρχαριοι του χώρου! Η σφυρηλάτηση ισχυρών δεσμών δεν γίνεται με την φιλήδονη ανάδειξη του "εγώ" μας, αλλά κυρίως με την ανάδειξη και την αποδοχή της δουλειας όλων συνολικά. Σαν ολότητα! Ετσι αποκτά νόημα η λέξη "ΕΝΩΣΗ" και τούτη η ιστοσελίδα, έτσι "αφήνουμε" χώρο στους νέους και έτσι τους κάνουμε να νοιώθουν ισότιμα και ισοδύναμα μέλη της Ενωσης. Μιας Ενωσης που έχει συνέχεια, δηλαδή, ΙΣΤΟΡΙΑ!
Αυτή την ιστορία της Ενωσης αλλά και του μοντελισμού γενικότερα στα Γιάννενα θα προσπαθήσω να εξιστορίσω, αρχίζοντας από τη δεκαετία του 1960. Ούτε το αλάθητο έχω, ούτε θυμάμαι τα πάντα. Δείτε το σαν ευκαιρία - γνωρίζοντας την ιστορία μας - να σφυρηλατήσουμε τους δεσμούς μας, μέσα από τις μνήμες, τις αναπολήσεις, τα συναισθήματα και ό,τι άλλο θέλετε 'σείς!
Ας αρχίσουμε με την παγκόσμια ιστόρια του μοντελισμού.Και πρώτα-πρώτα μια βασική διευκρίνιση! Αλλο "μοντέλο" γενικά , άλλο μοντελισμός! Τα ταφικά κτερίσματα ή τα λατρευτικά αγαλματίδια των πρωτογόνων και των αρχαίων, τα μοντέλα-τάματα των ορθοδόξων κ.τ.λ, μέχρι τα μοντέλα του Λίλιενταλ, των αδελφών Ράϊτ και τα σύγχρονα μοντέλα αεροσκαφών και αυτοκινήτων που χρησιμοποιούνται στις αεροδυναμικές σήραγγες, ουδεμία σχέση έχουν με τον μοντελισμό. Από τη χρήση των αντικειμένων  και μόνο οριοθετούνται οι διαφορές! Θα μπορούσαμε, ίσως να τα ονομάσουμε προδρόμους των μοντέλων, αλλά όχι μοντέλα με την σημερινή σημασία.
Ο μοντελισμός έτσι όπως τον εννοούμε και τον γνωρίζουμε σήμερα, σαν χόμπυ, εμφανίζεται στις αρχές της δεκαετίας του 1930. Κυρίως με την κατασκευή ιπτάμενων μοντέλων, ενώ παράλληλα αναπτύσεται και η κατασκευή των πρώτων στατικών ομοιωμάτων υπό κλίμακα. Τα υλικά ήταν περίπου ίδια, διάφορα είδη ξύλου μέταλλο κ.λ.π. Κάπου τότε κάνουν δειλά-δειλά την εμφάνισή τους και οι πρώτες μηχανές εσωτερικής καύσης για τα ιπτάμενα μοντέλα, ενώ η ευρεία χρήση των πλαστικών υλών κατά τη μεταπολεμική περίοδο βρίσκει σημαντική εφαρμογή στα στατικά μοντέλα, αφ'ενός μεν γιατί απλούστευσε την κατασκευή, εφ'ετέρου δε γιατί επέτρεψε την απόδωση πολύ περισσότερων λεπτομερειών στο πλαστικό ομοίωμα. Πρώτη εταιρία που κατασκεύαζει  και διαθέτει στο εμπόριο πλαστικά κιτ είναι η αγγλική FROG. Κατά τα μέσα της δεκαετίας του 1950 εμφανίζονται και στην Ελλάδα τα πρώτα κιτ και λίγο αργότερα οι πρώτες "γιγάντιες" - για τα σημερινα δεδομένα - τηλεκατευθύνσεις!       
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 04, 2016, 08:04:29 πμ από Tiramolas »
Χάρης Μπινώλης

Αποσυνδεδεμένος Charilaos

  • Μέλη της Ε.Μ.Ι.
  • Jr. Member
  • **
  • Μηνύματα: 88
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΤΕΛΙΣΜΟΥ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΕΝΑ
« Απάντηση #1 στις: Ιούνιος 30, 2009, 01:27:32 πμ »
ΜΕΡΟΣ 1 - ΟΙ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ 1960 & 1970
Θα μπορούσε να πει κάποιος πως ο μοντελισμός στα Γιάννενα ξεκίνησε έτσι όπως ξεκινάει η πλειοψηφία των μοντελιστών. Από πλαστικά μοντέλα αεροσκαφών στην 1/72! Προηγουμένως, όμως, στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του '60, εμφανίζεται το πρώτο τραινάκι σε βιτρίνα καταστήματος υποδημάτων στη γωνία Χαρ. Τρικούπη και 28ης Οκτωβρίου. Με δέος και λαχτάρα εκατοντάδες πιτσιρικάδες παρακολουθούσαμε το τραινάκι να τρέχει ανάμεσα σε παπούτσια και παντόφλες κάθε Χριστούγεννα! Η πρώτη μας επαφή με ένα μοντέλο. Απο διήγηση μεγαλύτερου μοντελιστή μαθαίνω αργότερα πως στα τέλη αυτής της δεκαετίας, σποραδικά, αραιά και που, εμφανίζονται κάποια λίγα μοντελάκια σε σακουλάκι της Frog, ίσως και της Airfix.
Προσωπικά αυτό δεν το θυμάμαι καθόλου. Αντίθετα, θυμάμαι μέχρι και την τελευταία σκηνή των ταινιών Battle of Britain (1969), Tora, tora, tora (1970) και  Κόκκινου Βαρώνου (1971) αφού τις είδαμε από 5-6 φορές την κάθε μιά. Οπως, επίσης, θυμάμαι και τη χαρά που κάναμε κάθε φορά που "ξετρυπώναμε" φωτογραφία αεροπλάνου, είτε σε κάποια εφημερίδα είτε σε κάποιο από τα λίγα περιοδικά της εποχής.
Το 1971 ή 72 το βιβλιοπωλείο του Ιωαννίδη (βρισκόταν απέναντι από το ταχυδρομείο, εκεί που σήμερα βρίσκεται το φωτογραφείο του Κανταρέλη) φέρνει τα πρώτα αγγλόφωνα βιβλία για αεροπλάνα και όχι μόνο. Ο γράφων κάνει την πρώτη του σοβαρή μοντελιστική επένδυση, αγοράζοντας το βιβλίο το οποίο -ώ τη ευτυχία - είχε και σχέδια αερομοντέλων ελευθέρας πτήσης!
Πάρα την προσπάθεια 4 "τρελαμένων" επίδοξων μοντελιστών κανένα δεν πέταξε! Το ξύλο λεύκας από τα τελάρα των φρούτων αποδείχτηκε πολύ βαρύ. Μεγάλη η απογοήτευση αλλά, όπως φάνηκε αργότερα, αποκτήθηκε πολύτιμη εμπειρία. Εκείνη την εποχή (1972-73) γίνεται, κατά τη γνώμη του γράφοντος, η πρώτη μικρή επανάσταση στον χώρο του μοντελισμού. Η εταιρία Αφοι Πανταζόπουλοι εισάγει και διανέμει σ' όλη την Ελλάδα, μ' ένα πολύ καλό δίκτυο διανομής, τα μοντέλα της - γνωστής από τα μεταλικά της αυτοκινητάκια - Matchbox, που το 1970 είχε μπει δυναμικά στον χώρο του μοντελισμού.Θυμάμαι 3 καταστήματα (το βιβλιοπωλείο του Κουμπλομάτη και του παιχνιδάδικο του Ζήγρα στην 28ης Οκτωβρίου, καθώς και ένα παιχνιδάδικο στην Κοραή) που είχαν μια αξιόλογη ποικιλία από 72άρια της Matchbox, ενώ σύντομα ακολούθησαν και οι άλλες εταιρίες.
Τα μοντέλα της Matchbox πέρα από τις υπέροχες απεικονίσεις των μοντέλων - πραγματικοί πίνακες ζωγραφικής - ήταν εύκολα στην κατασκευή και η διχρωμία των καλουπιών μας γλύτωνε και από τον μπελά του βαψίματος! Αξίζει να αναφερθεί εδώ πως στα  βαψίματα των πρώτων μοντέλων, χρησιμοποιήθηκε ό,τι είδος χρώματος βάλετε στο μυαλό σας! Από νερομπογιές και ελαιοχρώματα, μέχρι ριπουλίνες και φούμο! Είχε γίνει, όμως η αρχή. Σύντομα εμφανίστηκαν και τα πρώτα χρώματα - της Humprol αν δε με απατά η μνήμη μου - οι πρώτες υγρές κόλες της Revell και όλα πήραν τον δρόμο τους. Καινούργιες εταιρίες έκαναν την εμφάνισή τους όπως η Heller, η Italaerei - η οποία παρουσίασε και το πρώτο ελληνικό θέμα, το Henschel Hs-126 με ελληνικά σήματα και κωδικό Ζ 43, αντί για Σ 43 - ακόμη και μιά ισραηλινή η Starfix και μείς μπορούμε πια να λεγόμαστε ΜΟΝΤΕΛΙΣΤΕΣ, καθώς οι  κατασκευές μας έχουν μια αξιοπρέπεια!

« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 04, 2016, 08:04:44 πμ από Tiramolas »
Χάρης Μπινώλης